Contractenrecht

Het overeenkomstenrecht of contractenrecht is het deel van het recht dat overeenkomsten betreft. Het overeenkomstenrecht houdt zich bezig met zaken als de duur en de beëindiging van overeenkomsten. Het vormt een onderdeel van het Verbintenissenrecht.

Een verbintenis is het gevolg van een eenzijdige of tweezijdige rechtshandeling of van een feitelijke handeling (zoals een onrechtmatige daad) tussen personen. Dit kunnen zowel natuurlijke als rechtspersonen zijn.
Veel voorkomende contracten zijn: overeenkomst van opdracht/aanneming/arbeidscontract, distributie- of agentuurovereenkomst, huurovereenkomst, koopovereenkomst.

Bij het Contractenrecht zijn vaak algemene voorwaarden van belang.

Indien twee partijen samen een contract hebben afgesloten en één van de twee komt de afspraken niet na, dan is die partij aansprakelijk voor de schade die de ander als gevolg daarvan lijdt.

Indien nakoming nog mogelijk is, moet de andere partij eerst de kans worden gegeven om de overeenkomst na te komen, door middel van een zogenaamde ingebrekestelling.

In geval van wanprestatie kan gestreefd worden naar beëindiging/ontbinding van het contract. Een boetebeding is vaak een stok achter de deur om te zorgen dat de afspraken daadwerkelijk worden nagekomen.

Overzicht Contractenrecht

Waar het concreet om kan gaan:

• het incasseren van geldvorderingen
  • het verweer tegen geldvorderingen
  • de nakoming van de overeenkomst
  • ontbinding van de overeenkomst door de Rechter
  • het leveren van de afgesproken prestatie, het product of de dienst
  • de (buitengerechtelijke) ontbinding van contracten
  • het leggen van beslag
  • het kort geding bij de Voorzieningenrechter
  • de bodemprocedure bij de Rechtbank
  • verzekeringsrecht en schadeuitkeringen
  • aansprakelijkheidsrecht en aansprakelijkheidstelling
  • de kleine lettertjes van de voorwaarden

advies + brief: €100,00
KW-advocaten kan u met al uw vragen en problemen van dienst zijn. Laat u door ons vrijblijvend adviseren! Klik hier om een afspraak te maken.

Gratis inloopspreekuur elke donderdag van 16.00 uur tot 18.00 uur

Gratis inloopspreekuur elke donderdag van 16.00 uur tot 18.00 uur. U kunt met ons een afspraak maken telefonisch op werkdagen van 9.00 uur tot 13.00 uur en van 14.00 uur tot 17.30 uur: 073-6124111. Ook kunt u een afspraak per e-mail maken info@kw-advocaten.nl of met onderstaand formulier.

* verplicht veld